Vaccinurile anti-Covid 19 si bolice cardiace

Inca de la sfasitul anului trecut, pacientii care erau in prima etapa pentru vaccinare ma intrebau daca se pot vaccina.
In ultima vreme, din ce in ce mai multi pacienti, la consulatii imi pun aceaste intrebari :
“Daca am boala X , ma pot vaccina ? “,
” In ce conditii mi se poate administra vaccinul ?” .
Sursele pe care le avem la dispozitie pentru informare sunt cele oficiale, atat din România cat si din cadrul organizatiilor internationale de profil .
Asociatia Americana a Inimii (American Heart Association), prin vocea presedintelui sau, dr. Mitchell Elkind a raspuns la unele intrebari referitoare la pacientii cu boli cardiovasculare .
„Persoanele cu tot felul de factori de risc cardiovascular și boli ar trebui să fie vaccinate cu siguranță pentru a se proteja pe ei înșiși și familiile lor de COVID-19”, a spus dr. Mitchell Elkind.
Vaccinarea este deosebit de importantă pentru ei, a spus Elkind, deoarece persoanele cu astfel de afecțiuni de bază au șanse mai mari de a dezvolta complicații din cauza COVID-19, boala cauzată de coronavirus.
„Persoanele cu boli de inimă sau accident vascular cerebral – sau, de altfel, factori de risc pentru boli de inimă și accident vascular cerebral – prezintă un risc mult mai mare de la virus decât la vaccin”, a spus el.
Vaccinurile au efecte secundare, dar Elkind a numit riscul unei complicații extrem de mic.
Aprobarea de către FDA a vaccinului Pfizer-BioNTech, de exemplu, a enumerat durerea la locul injectării, oboseală, cefalee, dureri musculare, frisoane, dureri articulare și febră ca reacții frecvente.
Vaccinurile ar putea fi, de asemenea, administrate în condiții de siguranță persoanelor care iau medicamente pentru diluarea sângelui, a spus Elkind. “Acul este mic. Pentru a evita vânătăile, persoanele in tratament cu anticoagulante ar trebui să apese ferm timp de un minut sau doua, la fel ca după ce au facut la recoltarea de analize de sânge.
Pacienții care iau Sintrom sau Trombostop pot fi imunizați cu condiția ca valoarea INR să se situeze în pragul terapeutic, între 2.0 și 3.0.
Referitor la noile anticoagulante orale ( Xarelto, Eliquis si Pradaxa)
in ziua vaccinării, pacientul va aștepta până după imunizare pentru a administra doza zilnică de anticoagulant.
In urma vaccinarii, pacientii sunt monitorizați timp de 15 până la 30 de minute după injectare.
Unele întrebări nu pot primi încă răspuns.
Studiile la copii, de exemplu, sunt în curs de desfășurare, motiv pentru care vaccinurile nu au fost aprobate pentru ei. Și datele sunt limitate cu privire la adulții care au afecțiuni cardiace congenitale.
Sper ca v-am putut fi de ajutor !  dr Radu Popa, cardiolog , Centru Medical Speranta Craiova