Mixom cardiac- tumoră în inimă. Ce este si cum se manifesta? Diagnostic și tratament

Ce este mixomul cardiac ?

Mixomul cardiac reprezintă un neoplasm alcătuit din celule mezenchimale plasate într-o stromă mixoidă. Este o tumoare necanceroasă care provine din țesutul conjunctiv.

Aceste tumori în inimă sunt depistate foarte rar și au un grad de incidenă de 0,5 la 1 milion de oameni într-un an. Referitor la vârsta pacienilor, sunt întâlnite mai ales la populația adultă – cu vârsta de aproximativ  50 de ani și preponderent la femei.   Cu predilecție,  mixoamele cardiace sunt localizate în atrii.

Evoluția metodelor imagistice a făcut ca tumorile cardiace să poată să fie descoperite mult mai devreme folosind ecocardiografia cât și alte metode imagistice. De bază, pentru descoperirea mixomului cardiac, este folosită ecografia cardiacă carereprezintă o metodă uzuală în cabinetele de cardiologie. 80% dintre pacienți au diverse  simptome ce pot indica necesitatea adresabilității către un medic cardiolog. Doar  20% dintre pacienții descoperiți cu mixom cardiac sunt asimptomatici.

Simptome

La pacienții simptomatici pot să fie identificate următoarele simptome :

• obstrucție valvulară
    • dispnee, ortopnee ( dificultate de respirație care împiedică persoana afectată să rămână întinsă și necesită ridicarea în picioare pentru a respira), edem pulmonar
    • simptome de insuficiență cardiacă dreaptă
    •  probleme embolice(AVC)
    • simptome constituționale ( pierdere în greutate, oboseală, slăbiciune)
    • poate semăna cu endocardita infecțioasă (febră, artralgie, letargie)
    • aritmii  – Pot fi identificalte la circa 20% dintre pacienți cu mixom cardiac.
    • sincopă

La apariția oricăror simptome adresează-te pentru un consult cardiologic la un medic specializat ,în Craiova, la Centru Medical Speranța.

Tratamentul

Tratamentul mixomului cardiac este chirurgical. Mixoamele pot fi îndepărtate prin intervenție chirurgicală pe cord deschis pentru a îndepărta tumora.

Septul atrial sau peretele care separă camerele superioare stânga și dreapta ale inimii poate fi, de asemenea, îndepărtat în funcție de adâncimea de penetrare a tumorii. Pericardul, care este o membrană cu două straturi care acoperă inima, poate fi folosit pentru a repara septul atrial. În cazurile în care mixoma se extinde în valva mitrală, este posibil ca să fie nevoie și de înlocuirea valvei mitrale.

În cazuri rare, mixoamele pot reaparea dacă tumora nu este îndepărtată complet în timpul intervenției chirurgicale.