Disectia de aorta

CUM SE MANIFESTĂ DISECȚIA DE AORTĂ și cât de important este riscul istoricului familial ?
Așa cum știm, aorta este cea mai mare şi mai importantă arteră a corpului uman și care transporta sângele din inimă. Peretele său are 3 straturi.
Dacă aveți o disecție a aortei, înseamnă că sângele se scurge în afara lumenului arterial sau în interiorul vasului de sânge. Sângele care se scurge provoacă o despărțire între straturile interioare și medii ale peretelui aortei pe măsură ce progresează. Acest lucru se poate întâmpla dacă stratul interior al aortei dvs. se rupe.
Care sunt simptomele disecției aortice?
Când apare prima disecție și straturile aortei sunt forțate să se despartă, de obicei se simte ca o durere severă, ascuțită. Sediul durerii indică segmentul aortic afectat: retrosternal (pentru aorta ascendentă), gât și maxilar (pentru crosa) și interscapulovertebral (pentru aorta descendentă). Apariţia simultană supra şi subdiafragmatică a durerii acute intense, trebuie să suspecteze disecţia.
Alte simptome includ ⬇️:
🔴Respirație scurtă
🔴Leșin sau amețeli
🔴Transpirație, greață ,vărsături, anxietate
🔴Puls slab rapid
🔴Simptome de accident vascular cerebral
🔴 Manifestări secundare compresiei organelor vecine: disfagie sau disfonie
Dl dr. Radu Popa, medic cardiolog la Centru Medical Speranta , in Craiova, ne atrage atentia caci conform studiilor : “Disecția aortică pune viața în pericol. Aproximativ 40% dintre pacienți mor imediat după ruptură completă și sângerare din aortă. Riscul de moarte poate fi de până la unu până la trei procente pe oră până când pacientul primește tratament.”
ATENȚIE ! Dacă aveți simptome de disecție aortică, dureri toracice severe, simptome de accident vascular cerebral, sunați la 112 sau solicitați asistență de urgență.
Analize biologice : proteina C reactiva, leucocitozã bilirubina, lactat dehidrogenaza, D-dimeri
Care sunt cauzele disecției aortice?
Factorii de risc pentru disecția aortică includ:⬇️
🔴Tensiune arterială crescută
🔴Prezența unui anevrism
🔴Ateroscleroza (sau acumularea plăcii în artere)
🔴Anumite afecțiuni genetice, cum ar fi o valvă aortică bicuspidă
🔴Boli ale țesutului conjunctiv (cum ar fi sindromul Marfan) care apar în familii
🔴Leziuni traumatice după un accident de mașină sau din cauza unei căderi puternice
🔴Istoricul familial al disecției aortice
Un studiu amplu realizat pe 23000 pacienți cu disecție de aortă , publicat in 2020, relevă importanța crescută a factorului familial !
Istoricul familial de disectie de aorta (chiar si dupa excluderea diagnosticelor de Marfan si bicuspidie) a condus la cresterea de 6 ori a riscului de disectie de aorta la rude.