Tromboembolismul pulmonar si interventiile chirurgicale

Un tromboembolism pulmonar (TEP) reprezinta un cheag de sange ajuns in plamani.

Netratat, un TEP poate pune viața în pericol , dar este o afecțiune care poate fi adesea rezolvata cu succes.

Printre primele simptome care apar sunt  respirația scurta sau neobisnuit de rapida sau chiar si dureri in piept. De asemenea, poate reduce fluxul de sange catre creier.  Alte simptome potențiale includ umflarea picioarelor, amețeli, tuse care este nuanțată de spută sângeroasă (mucus), bătăi neregulate ale inimii și transpirație excesivă. Prezenta oricarora dintre aceste simptome fac necesar consult de specialitate.

In procent foarte mare, cauza unui tromboembolism pulmonar o reprezinta imobilizarea pacientului la pat . Traumatismele in urma accidentelor sau in urma interventiilor chirurgicale activeaza factorii de coagulare din organism si provoaca imobilitate.

Deosebit de riscante sunt si interventiile chirurgicale ca de exemplu : operatiea pelvina, operatia de sold sau de operatia la genunchi , pentru ca au si un timp prelungit de imobilizare in pat dar si faptul ca avem un risc pentru TEP crescut datorita pozitiei necesare interventiei chirurgicale . Embolia pulmonară poate reprezenta 15% din totalul deceselor postoperatorii.

Alti factori de risc sunt cancerele care pot determina organismul să creeze o substanta care crește probabilitatea formării cheagurilor de sânge. Putem adauga la factorii de risc si fumatul, anticonceptionalele si obezitatea.

Trebuie retinut ca atunci cand avem boala de inima sau de plamani, este mult mai dificil de diagnosticat Tromboembolismul pulmonar si in caz de suspiciune se analizeaza D-Dimerii si se efectueaza un computer Tomograf. Radiografia nu poate stabili daca exista un cheag de sange in plamani.

In cazul cheagurilor cronice care cauzează hipertensiune pulmonară, se poate efectua o procedura mai riscanta :  tromboendarterectomie pulmonară  pentru a indepărtara cheagurilor din vasele de sânge mai mari din plămâni.

Tratamentul tromboembolismului pulmonar include si anticoagulante . Acestea vor fi recomandate de catre medicul de specialitate.

Majoritatea pacientilor se pot recupera complet in cateva saptamani .

Trebuie retinut faptul ca nediagnosticat si netratat, tromboembolismul pulmonar poate duce chiar la :   Stop cardiac,  “Apa la plamani” ( TEP e a 4 cauza pentru aparitia Apei la plamani), Infarct pulmonar , Aritmii,  Hipertensiune pulmonara, Sângerări anormale.

Consulta un medic cardiolog si un medic pneumolog  de la Clinica Speranta, din Craiova,  daca ai orice suspiciune de tromboembolism pulmonar.