Tratamentulul calculilor renali

• Factorii ce predispun la formarea pietrelor

• Cum se trateaza pietrele la rinichi cu litotritie extracorporeala ?

Factorii ce influenteaza formarea calculilor renali

• deshidratarea,
      • alimentatia bogata in proteine si saraca in fibre,
      • sedentarismul,
      • mostenirea genetica,
      • functionarea unui singur rinichi,
      • infectiile urinare etc.

Pentru a trata pietrele la rinichi se poate apela la litotritie extracorporeala cu unde de soc

• Litotrizia extracorporeală cu unde de șoc (ESWL) folosește unde de șoc pentru a sparge o piatră de rinichi în bucăți mici care pot călători mai ușor prin tractul urinar și pot trece din corp.
    • Undele sonore de mare energie trec prin corpul tău fără a-l răni și rup piatra în bucăți mici. Aceste bucăți mici se mișcă prin tractul urinar și ies din corp mai ușor decât o piatră mare.
      Procesul durează aproximativ o oră.
    • Principalul avantaj al acestui tratament este că mulți pacienți pot fi tratați pentru calculii renali fără intervenție chirurgicală. Drept urmare, complicațiile, șederile în spital, costurile și timpul de recuperare sunt reduse. Din păcate, nu toate tipurile de pietre la rinichi pot fi tratate în acest fel.
    • După ESWL, fragmentele de piatră trec de obicei în urină câteva zile și provoacă dureri ușoare. Dacă aveți o piatră mai mare, este posibil să aveți nevoie de mai multe ESWL sau alte tratamente.
    • ESWL poate fi utilizat pe o persoană care are o piatră la rinichi care provoacă durere sau blochează fluxul de urină. Pietrele care au un diametru cuprins între 4 mm  și 2 cm  sunt cel mai probabil tratate cu ESWL.ESWL poate funcționa cel mai bine pentru pietrele la rinichi în rinichi sau în partea ureterului apropiată de rinichi.
    • La ce se poate aștepta pacientul după tratament?
      După terminarea tratamentului, pacientul se poate deplasa aproape simultan. Mulți oameni pot relua complet activitățile zilnice în decurs de una până la două zile. Nu sunt necesare diete speciale, dar a bea multă apă ajută la trecerea fragmentelor de piatră. Unele dureri pot apărea la trecerea fragmentelor, care începe la scurt timp după tratament și poate dura până la patru până la opt săptămâni. Medicația pentru durerea orală și consumul de apă pot ajuta la ameliorarea simptomelor.
    • Cât de reușita este litotritia cu unde de șoc extracorporale?
      La acei pacienți despre care se crede că sunt buni candidați la acest tratament, aproximativ 70 până la 90 la sută se dovedesc a fi fără pietre în termen de trei luni de la tratament.

ESWL nu este de obicei utilizat dacă:

• Pacienta este însărcinată.
    • Aveți o tulburare de sângerare.
    • Aveți o infecție renală, infecție a tractului urinar sau cancer la rinichi.
    • Aveți rinichi cu structură sau funcție anormală.

Complicațiile ESWL includ:

• Durerea cauzată de trecerea fragmentelor de piatră.
    • Debitul de urină blocat ca urmare a blocării fragmentelor de piatră în tractul urinar. Fragmentele pot fi apoi îndepărtate cu un ureteroscop.
    • Infecții ale tractului urinar.
    • Sângerare în jurul exteriorului rinichiului.

Atentie :

ESWL nu înlocuiește necesitatea tratamentului preventiv al pietrelor la rinichi, cum ar fi consumul de lichide suficiente, astfel încât să nu vă deshidratați.

ESWL nu tratează cu succes pietrele la rinichi cu cistină. Aceste pietre nu se despart ușor.

ESWL este o procedură sigură și poate fi utilizat la copii și la persoanele cu un singur rinichi de lucru. ESWL nu trebuie utilizat dacă aveți un stimulator cardiac, cu excepția cazului în care un cardiolog a stabilit că este sigur.

Daca aveti tratament cu anticoagulante, gen Sintrom, Trombostop, Eliquis, etc. acest tratament va trebui intrerupt temporar cu acordul medicului curant .