Pași necesari pentru obținerea în județul Dolj a certificatului de încadrare în grad de handicap pentru copilul cu dizabilități

Dacă te afli în situația de a fi nevoit să obții grad de handicap pentru copilul tău, îți prezentăm mai jos pașii prin care va trebui să treci în vederea îndeplinirii acestui lucru. Mulțumim pacienților care ne-au ajutat cu informațiile necesare pentru a putea compune acest articol.

De asemenea, e de menționat că certificatul medical tip A5 de la medicul de specialitate pediatru îl puteți obține în clinica noastră, în urma unei consultații programate la dna. dr. Diana Belu, medic pediatru specialist.

__________________________

Am promis că vă scriu pașii pe care i-am parcurs pentru obținerea Certificatului de încadrare în grad de handicap.
Încerc să fiu cât mai sintetic. Pașii descriși în continuare sunt în ordinea logica a evenimentelor, astfel:

  1. Se merge la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj – Serviciul de Evaluare Complexă a Copilului (Craiova, str. Constantin Lecca nr. 32 – în spatele Grădinii Botanice). Aici se ia legătura cu un manager de caz (în funcție de localitatea de domiciliu sunt alocați diferiți manageri de caz) – la intrarea în curtea instituției, clădirea din stânga, iar la intrare în clădire, biroul din dreapta, la parter -, care va completa un Convocator, prin care se stabilește data prezentării cu actele necesare pentru evaluarea copilului (+2 dosare cu șină, de carton, nu de plastic), data prezentării la comisia de evaluare și, de asemenea, actele necesare pentru evaluare și comisie (pot fi diferite dacă copilul e școlarizat sau nu, dacă e prima prezentare sau prelungire certificatului deja existent etc.) și unele modele specifice.
  2. Se obțin documentele necesare, în cazul nostru:
    • copie act de identitate copil;
    • copii acte identitate părinți, inclusiv certificat căsătorie;
    • ancheta socială: se obține de la Primărie – Direcția Publică Comunitară de Asistență Socială, str. Mitropolit Firmilian, nr. 14 (la fostul liceu auto, zona Poșta mare), până la ora 14.00;
    • fișa medicală sintetică: se obține de la medicul de familie; trebuie să aibă atât parafa medicului cât și ștampila cabinetului medical; în fișă, medicul poate specifica faptul că copilul nu e transportabil și să arate motivul (ex. meu: pericolul infectării cu COVID19 prin expunere prelungită într-un loc public), pentru a nu mai fi nevoie să vină și copilul la evaluarea la DGASPC;
    • certificatul medical tip A5 de la medicul de specialitate cu diagnostic complet, cod boală și perioadă de valabilitate; aici e o problemă, deoarece unii medici sunt foarte ocupați și pot programa pacientul peste 2-3 luni, existând posibilitatea să nu se poată prezenta la comisie la data stabilită în convocator;
    • copii ale documentelor medicale adiționale certificatului A5 (scrisoare medicală, analize, etc.);
    • fișa de evaluare psihologică, de la un psiholog atestat (se găsește o listă pe internet);
    • dacă copilul e școlarizat, mai trebuie și alte documente (nu știu care, că nu a fost cazul), iar dacă e neșcolarizat, o declarație a părintelui;
  3. Cu toate documentele menționate anterior, la data specificată în Convocator (nu uitați de cele 2 dosare cu șină, din carton – sunt foarte importante!) părintele se prezintă la DGASPC (fără sau cu copilul, în funcție de prescripția medicului de familie – eu am fost fără), unde ia legătura cu managerul de caz. Acesta verifică documentele și împreună cu părintele începe evaluarea copilului completând încă „un braț de documente” cu care apoi părintele merge pe la vreo 3 cabinete (în aceeași locație de pe str. Constantin Lecca): medic, psiholog, sociolog și încă undeva, nu am reținut cum îi zice. Totul durează cam 2-3 ore, în funcție de câte persoane sunt programate „peste rând”, ca la noi. În final, dacă totul e în regulă (la mine a fost) am fost din nou la managerul de caz, care mi-a comunicat data în care e programat dosarul la comisie.
  4.  În data la care se întrunește comisia, prezentare la ora 09.30 la DGASPC la etajul 1, la secretariat, pentru a ridica certificatul de încadrare în grad de handicap și planul de reabilitare. Ulterior se primește prin poștă o Decizie de prestație socială (60 lei/lună pe perioada de valabilitate a certificatului).

Cam asta a fost tot. Sper că am fost destul de detaliat și explicit. Eu am combinat PASUL 1 cu PASUL 2, în sensul că am obținut certificatul A5 înainte de a merge la DGASPC.

Ancheta socială de la primărie durează în jur de 7-10 zile și e trimisă direct la DGASPC.

Înainte de a merge la psiholog, trebuie mers la psihiatru, de la care se mai ia un certificat A5.

Noiam avut în total trei certificate A5 (pediatru, neurolog pediatru, psihiatru pediatru).